Jernst Tempelaar wint NK Zwift

Jernst Tempelaar wint NK Zwift

Tijdens het eerste Open Nederlands kampioenschap Zwiftop zondag 26 februari werd er op de virtuele wegen van Watopia gestreden om de nationale titels. Een ding was zeker, het was echt koers! 

Zwift is een online trainingsprogramma waar wielrenners online in een virtuele wereld kunnen fietsen. Sommigen doen het voor het plezier, anderen als vervanging voor een wegtraining of om te herstellen van een blessure. Zwift is er voor jong en oud, amateur en prof.

De 366 renners die meededen aan het NK konden op basis van de wattages die zij kunnen leveren kiezen of zij meededen in een A, B, C of D categorie. Uiteindelijk behaalde 258 renners ook daadwerkelijk de streep na een zware koers. De inschrijving was open voor alle gebruikers van Zwift, maar alleen de Nederlanders werden geklasseerd.

In de slotfase van de wedstrijd werd duidelijk dat 10 renners uit de A-categorie gingen strijden om de Nederlandse titel. Waaronder de favoriet Tempelaar en Van de Ploeg die twee weken geleden nog de Dutch Olympic Talent Team Criterium Race won op hetzelfde parcours. 
Op drie kilometer van de streep reed er een Duitser weg bij de kopgroep, Tempelaar volgde, maar het viel weer stil. Vanaf dit moment werd de kopgroep uit elkaar getrokken, waardoor er renners losten. Niet veel later werd duidelijk dat het een sprint zou gaan worden voor de kopgroep. Waarin op dat moment nog negen Nederlanders zaten. De wedstrijd voor de A categorie was live te volgen via de KNWU Facebook pagina.

Thomas Arends voerde in de laatste kilometer het tempo op waardoor hij en Tempelaar weg reden bij de kopgroep die op dat moment nog werd geleid door Smits en Van de Ploeg. Maar dit was te vroeg, want in de laatste honderd meter kwam Tempelaar er in de sprint overheen en werd de eerste Nederlands kampioen Zwift.

De winnaars krijgen een clinic van Talentcoach Peter Zijerveld.

Mannen:
Cat. A – Jernst Tempelaar
Cat. B – Rolf Snaterse
Cat. C – L Renkema
Cat. D – Rembrandt Kruyt

Vrouwen:
Cat. A – Aniek Rooderkerken
Cat. B – Suzanne Aikema
Cat. C – Ilse Lingen
Cat. D – Feike de Graaff

Bekijk de volledige uitslag op de website: http://www.knwu.nl/mededelingen/officiele-uitslagen-eerste-nk-zwift 

 

Al getraind met Laurens ten Dam?

Al getraind met Laurens ten Dam?

Trainen met Zwift is niet alleen maar een spelletje. Steeds meer profs zien ook het voordeel van het trainen met Zwift. Sommigen doen het voor het plezier, anderen als vervanging voor een wegtraining of om te herstellen van een blessure.

Herstellen met Zwift
Het feit dat je niet hoeft te sturen of op verkeer hoeft te letten heeft een groot voordeel voor renners met een blessure. Een goed voorbeeld daarvan is de Australische Mathew Hayman. Hij brak vorig jaar zes weken voor Parijs-Roubaix zijn arm tijdens de Omloop het Nieuwsblad. In die zes weken heeft hij niet stil gezeten, maar heeft zijn training doorgezet met Zwift. Met zijn arm in het gips legde hij de basis voor wat resulteerde in deheroïsche winst van de Hel van het Noorden. Hayman heeft op dit moment 3.658 virtuele kilometer gereden en meer dan 106 uur online kilometers gemaakt.

Ook onze eigen Nederlandse Laurens ten Dam heeft vele uren in zijn kelder doorgebracht om virtueel te trainen. Nadat Ten Dam werd aangereden tijdens een training moest hij op een andere manier trainen om te herstellen. Dit deed hij in zijn eigen kelder, maar samen met vele anderen op Zwift. Ten Dam heeft in zijn virtuele trainingen meer dan 2700 kilometer gereden en rijd nog steeds graag een ritje over het eiland Watopia.

Training voor wereldkampioenen
Zwift word niet alleen gebruikt om te herstellen, ook meerdere (voormalig) wereldkampioenen trainen virtueel met Zwift. Regerend wereldkampioene op de mountainbike Annika Langvad gebruikt het voor trainingen.  Voormalig wereldkampioen op de weg Michal Kwiatkowski heeft ook al aardig wat virtuele kilometers afgelegd.

Profs
Als je zelf je trainingen afwerkt op Zwift heb je een redelijke kans dat je profs tegen komt. Andrew Talansky rijdt sinds begin dit jaar bijna iedere dag een training en ook Warren Barguil kun je tegenkomen. Naast de internationale profs kun je ook onze eigen Nederlandse renners tegen komen. Naast Laurens ten Dam kun je ook renners als Tom Dumoulin, Theo Bos of Robert Gesink tegen komen.

 

Foto: NOS

Bobbie Traksel en Steven Dalebout presenteren NK Zwift

Bobbie Traksel en Steven Dalebout presenteren NK Zwift

In de aanloop naar het NK Zwift van volgende week worden er steeds meer details bekend. Zo presenteren wij de twee heren die het commentaar verzorgen en zijn de afstanden voor de verschillende categorieën aangepast.

Commentatoren
Het eerste nieuws komt van Bobbie Traksel en Steven Dalebout, zij gaan samen het commentaar verzorgen tijdens de wedstrijd. Bobbie zijn stem is voor velen al bekend van de TV dankzij zijn commentaar bij Eurosport. Ook in de wielersport heeft hij ruimschoots zijn sporen verdiend. Zo heeft hij in 2010 op heroïsche wijze Kuurne-Brussel-Kuurne gewonen. Nu is de ex-prof actief als voorzitter van de atleten commissie bij de UCI. Steven kennen we als verslaggever tijdens de Tour de France, maar is zelf ook heel actief op Zwift. Samen gaan de heren het commentaar verzorgen tijdens het NK Zwift op 26 februari.

Iedereen kan op zijn eigen niveau het NK rijden
De afstanden voor het NK zijn aangepast, waar er in de vorige plannen voor alle categorieën nog 50km op de teller stond is dit voor de categorieën C en D aangepast. De C categorie koerst 40 kilometer en de D categorie koerst 30 kilometer. Bij de A en B categorie blijft de afstand van 50 kilometer in stand. 

Elke deelnemer kan rijden in de categorie die het beste bij hem of haar past. Het belooft een fantastisch NK te worden!

Een vooruiblik op het NK Zwift-parcours

Een vooruiblik op het NK Zwift-parcours

Op zondag 26 februari wordt er gestreden om de nationale titels tijdens het 1ste open NK Zwift. Voordat het zover is, kijken we naar de Watopia Flat route, het NK parcours van dit jaar

Tijdens het NK Zwift rijden we de Flat route op het eiland Watopia, een ronde van iets meer dan 10 kilometer die ondanks het geringe aantal hoogtemeters nog steeds een uitdaging is. Het unieke aan deze ronde zijn de onderzee-tunnel en de sectie door de jachthaven en de twee korte klimmetjes. De ronde kan bij de fanatieke Zwift rijder bekend voorkomen aangezien deze deels bestaat uit de laatste helft van de ‘Hilly Route’. Deze Watopia Flat route zal tijdens het NK vijf keer worden gereden, waarmee we op een totaal van iets meer dan 50 kilometer en 270 hoogte meters uitkomen. 

Cijfers op een rij:
Afstand: 51 km
Hoogtemeters: 270 m
Snelste tijd op Strava: 11:05
Hoogste wattage op Stava:  609 watt

Je kunt meedoen door je aan te melden via de optie events in Zwift of log op de dag zelf in en selecteer het NK uit de events lijst. Kun je niet meedoen? Maar wil je niets missen? Volg dan het NK Zwift live op de Facebook pagina van de KNWU.

6 tips van bondscoach Thorwald Veneberg

6 tips van bondscoach Thorwald Veneberg

We vroegen Thorwald Veneberg, Bondscoach wegwielrennen KNWU om advies voor de voorbereiding op het NK Zwift.

"Meedoen aan het NK Zwift is een goed idee. Het is wetenschappelijk aangetoond, dat wanneer je doelen stelt, je prestatie beter wordt! Je doet meer je best en je doorzettingsvermogen neemt toe. Een doel werkt dus enorm motiverend.

Voor een goede voorbereiding voor het NK Zwift op 26 februari heb ik aantal praktische tips:

  1. Train de komende weken veel op of rond je FTP. In de wedstrijd zal er immers ook veel op deze intensiteit gereden worden. Maar doe niet meer dan drie keer per week een intensieve training! Anders loop je de kans dat je niet meer volledig herstelt en werkt het effect van je training(en) niet.
     
  2. Verdiep je in de tactiek: wat zijn goede momenten om eventueel aan te vallen, op welk moment in de wedstrijd zou je de draft van de groep kunnen verlaten? Verdiep je dus goed in het parcours.
     
  3. Zorg voor supporters om je heen die je ter plekke en op dat moment kunnen steunen.
     
  4. Binnenfietsen op een Tacx zorgt voor extra vochtverlies. Zorg dat je voldoende water of dorstlesser tot je beschikking hebt.
     
  5. Zorg voor snelle koolhydraten tijdens de inspanning. Na ongeveer 45 min is je voorraad in je lichaam namelijk op. Het NK is 50 km, dus je hebt zeker extra voeding nodig tijdens de wedstrijd.
     
  6. Maak de plek waar je gaat fietsen niet te warm en zorg voor voldoende ventilatie.

En bedenk: Wat het resultaat ook gaat zijn, de voorbereiding op het NK is nu al goed voor je prestaties later in het jaar.

Succes!

Thorwald

"KNWU eerste bond wereldwijd die gebruik maakt van Zwift"

"KNWU eerste bond wereldwijd die gebruik maakt van Zwift"

De tijd dat wielrenners er als training een paar uur op uit trokken en onderweg even stopten voor een stuk appeltaart lijkt voorbij. Steeds meer profrenners trainen online, in een virtuele wereld. 

De KNWU is wereldwijd de eerste wielerbond die online racen heeft opgenomen in z’n trainingsprogramma. Op Papendal rijdt een groep talenten wekelijks een wedstrijd via de laptop. 

Lees verder op de site van NOS.

Zwift-DutchTeam-2-600x450.jpg